Asiantuntevaa teollisuuden automaatiopalvelua

Termoelementtikaapelit

Termoelementtianturi on kaapeloitava kuuman pisteen ja kylmäpisteen välillä oikeilla materiaaleilla, jotta mittaukseen ei aiheudu virhettä eri materiaalien liitoksissa syntyvistä termojännitteistä. Kaapelina käytetään joko termoelementtikaapelia (= pidennysjohto) tai kompensointikaapelia (= tasausjohto).

Termoelementtikaapeli X

Termoelementtikaapeli (= pidennysjohto = jatkojohto)

• engl. Extension Cable, kaapelityyppiin lisätään kirjain …X.
  • johtimet ovat samaa materiaalia, kuin anturin termoelementtilangat
  • näillä kaapeleilla saavutetaan korkeimmillaan jopa sama ympäristön lämpötila, kuin itse termoelementillä on.

Termoelementti = TE = TC = Thermo Couple = Termopari

Mittauspiirin sydän on kahden eri materiaalin muodostama pari eli termoelementt

Kysy lisää

Kompensointikaapeli C

Kompensointikaapeli (= tasausjohto)

• engl. Compensating Cable, kaapelityyppiin lisätään kirjain …C.
  • johtimet ovat sähköisiltä ominaisuuksiltaan samat, kuin anturin termoelementtilangat
  • ratkaisu on edullisempi kuin termoelementtikaapeli, mutta sallittu ympäristön maksimilämpötila on alhaisempi, eristemateriaaleista riippuen noin 100…200°C.

CJC

Kylmäpisteen kompensointi = CJC = Cold Junction Compensation

Siinä pisteessä, missä termokaapeli vaihdetaan kuparikaapeliksi, on oltava kompensointilämpötilan mittaus. Tämä kylmäpiste voi olla esimerkiksi kenttäkotelon liitinrimalla tai lähettimen liittimillä.

Kylmäpisteen kompensointi PR-lämpötilalähettimessä

• Jos kompensointikaapeli viedään PRetrans-lähettimelle saakka, on lähettimeen vaihdettava erillinen kompensointiliitin, joka sisältää Pt100-anturin liitospisteen lämpötilan mittausta varten.
  • Anturikoppaan asennettaviin PRetop-kaksijohdinlähettimiin voidaan kompensointikaapeli kytkeä suoraan. Näissä ”nappilähettimissä” on sisäinen kompensointianturi, joka voidaan ottaa käyttöön ohjelmoimalla.
Kompensointikaapelit